ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΟΥ Μ. ΣΑΒΒΑΤΟΥ καὶ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ στὸν τόμο «ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΩΝ ΔΕΣΠΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΩΝ ΕΟΡΤΩΝ ΜΕ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ»
Ἡ ἑρμηνευτικὴ ἀπόδοση, ὅπως ἄλλωστε γράφεται στὸν τίτλο τοῦ παρόντος τόμου, ἔχει στηριχθεῖ ἀποκλειστικῶς στὴν Ἑρμηνεία τοῦ ἁγ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου, ποὺ περιέχεται στὸ «Ἑορτοδρόμιό» του. Αὐτὸ δὲν εἶναι ἕνα ἁπλὸ βιβλίο. Εἶναι μία τεράστια δεξαμενὴ θεολογικῆς γνώσεως, ὅπου ἑρμηνεύεται πλήρως καὶ τεκμηριωμένα μὲ ἄφθονες πατερικὲς παραπομπὲς τὸ νόημα κάθε τροπαρίου ὅλων τῶν Κανόνων τῶν Δεσποτικῶν καὶ Θεομητορικῶν ἑορτῶν καὶ τῶν Κανόνων τῆς Μ. Ἑβδομάδος4. «Ἡ σοφία τοῦ ἁγ. Νικοδήμου εἰς τὸ “Ἑορτοδρόμιόν” του εὑρίσκεται εἰς τὴν ὑψηλοτέραν καὶ βαθυτέραν της ἔκφανσιν. […] Ὁμολογουμένως αἱ γνώσεις του εἰς τὸ ἐξ 750 σελίδων “Ἑορτοδρόμιον”, ἀποτελοῦν θησαυροὺς ἐγκατεσπαρμένους εἰς τὸ ὀγκωδέστατον αὐτὸ βιβλίον του διὰ πληθὺν ζητημάτων, θεολογικῶν, ἠθικῶν, θρησκευτικῶν, λατρευτικῶν, διὰ κληρικούς, μοναχούς, δι’ ὅλον τὸν κόσμον. Μὲ τὸ σύστημα τῶν ὑποσημειώσεων, προσωπικῆς του ἐπινοήσεως, δὲν γνωρίζει κανεὶς τί νὰ θαυμάσῃ πρῶτον, ὑμνογράφους ἢ ἐξηγητήν; Καὶ δὲν ἀρκεῖται εἰς τὴν ἐξήγησιν τῶν Κανόνων. Πρέπει νὰ μάθῃ ὁ ἀναγνώστης καὶ πᾶν ὅ,τι ἐγράφη πεζῇ φράσει εἰς λόγους ὑπὸ τῶν διδασκάλων, δι’ ἑκάστην ἑορτήν. […] Οἱ ἐξηγούμενοι Κανόνες δὲν ἐξηγοῦνται μόνον, ἀλλὰ θὰ ἔλεγέ τις, ὅτι ἀφορμὰς ἐπεζήτησεν ἐκ τούτων ὁ χρυσορρόας Νικόδημος, διὰ νὰ συμπυκνώσῃ Θεολογίαν, Δογματικήν, Φιλοσοφίαν, Ἱστορίαν καὶ Πατερικὴν φιλολογίαν, ὅλα εἰς τὸν ὑψηλότερον βαθμόν, ὥστε ὁ ἀναγνώστης νὰ ἐντρυφᾶ περισσότερον εἰς τὸ κάλλος καὶ τὸν πλοῦτον τῶν ἐξηγήσεων, παρὰ εἰς τὰ ἐξηγούμενα. Διδάσκουν πλείονα αἱ πρῶται καὶ θέλγουν μᾶλλον ἐπιχαρίτως. Λυπηρόν, νὰ εἶναι ἄγνωστος ὁ θησαυρὸς οὗτος εἰς τοὺς πολλούς […]»