Ἰούδας Ἰσκαριώτης: Ἀπὸ τὸν προσχηματικὸ ἀκτιβισμὸ στὴν προδοσία
«Ἰούδας ὁ δοῦλος καὶ δόλιος, ὁ μαθητὴς καὶ ἐπίβουλος, ὁ φίλος καὶ διάβολος, ἐκ τῶν ἔργων ἀπεφάνθη, ἠκολούθει γὰρ τῷ
Διδασκάλῳ, καὶ καθ’ ἑαυτὸν ἐμελέτησε τὴν προδοσίαν, ἔλεγεν ἐν ἑαυτῷ. Παραδώσω τοῦτον, καὶ κερδήσω τὰ συναχθέντα χρήματα, ἐπεζήτει δὲ καὶ τὸ μύρον πραθῆναι, καὶ τὸν Ἰησοῦν δόλῳ κρατηθῆναι, ἀπέδωκεν ἀσπασμόν, παρέδωκε τὸν Χριστόν, καὶ ὡς πρόβατον ἐπὶ σφαγήν, οὕτως ἠκολούθει, ὁ μόνος εὔσπλαγχνος καὶ φιλάνθρωπος.»
(Ἀπὸ τοὺς Αἴνους τοῦ Ὄρθρου τῆς Μεγάλης Πέμπτης)
• Ἀκόμα καὶ στὸ στενὸ κύκλο τῶν μαθητῶν τοῦ Χριστοῦ, διακρίνουμε παθογένειες ποὺ ἐκδηλώνονται μέχρι σήμερα.
• Σήμερα θὰ λέγαμε ὅτι ὁ Ἰούδας, ἰσχυριζόμενος ὅτι τὸ πολύτιμο μύρο ποὺ δωρήθηκε στὸν Χριστὸ ἔπρεπε νὰ πωληθεῖ ὑπὲρ τῶν φτωχῶν, «βγῆκε ἀπὸ τ’ ἀριστερά», στὸ ὄνομα μιᾶς ἰδεολογικῆς συνέπειας.
• Μιᾶς «συνέπειας», ποὺ γρήγορα ἀποδείχθηκε προσχηματική, ἀφοῦ ἐπακολούθησε ἡ ἐπὶ χρήμασι προδοσία.
• Ἀμέτρητες εἶναι σήμερα οἱ περιπτώσεις προσώπων ποὺ ξεκινοῦν ὡς συνεπεῖς καὶ ἀσυμβίβαστοι ἰδεολόγοι καὶ στὴ συνέχεια προδίδουν μὲ ἀντάλλαγμα χρῆμα καὶ ἐξουσία, ἀνθρώπους καὶ ἰδεώδη, ὑπὲρ τῶν ὁποίων ἀγωνίστηκαν, ὅπως καὶ τοὺς ἀγῶνες χάρη στοὺς ὁποίους ἀναδείχθηκαν.
• Παράλληλα, ὁ Ἰούδας, στὸ ὄνομα μιᾶς προσποιητῆς συνέπειας, πρὶν ἀκόμα τὴν προδοσία, ἔδειξε ἀσέβεια στὸ πρόσωπο τοῦ Θεοῦ, τὸν ὁποῖο τίμησε ἡ γυναίκα μὲ τὸ μύρο. Κήρυξε, κατὰ κάποιο τρόπο, ἕνα εἶδος «Χριστιανισμοῦ» χωρὶς Χριστό.
• Ὡς πρόδρομος τοῦ «Μεγάλου Ἱεροεξεταστῆ» τοῦ Ντοστογιέφσκι, ποὺ ἔσπευσε νὰ φυλακίσει τὸν Χριστὸ μόλις ἐπανῆλθε στὴ γῆ. Ἐξαπολύοντας μάλιστα κατηγορητήριο καὶ ἐμφανιζόμενος ὁ ἴδιος μαζὶ μὲ τὸ κακόδοξο ἱερατεῖο του ὡς αὐθεντικὸς «ἀναμορφωτὴς» τῆς χριστιανικῆς διδασκαλίας.
• Νὰ «διορθώσει» τὸν Χριστὸ ἐπιχείρησε καὶ ὁ Ἰούδας, ἐπιχειρηματολογώντας γιὰ τὴ διαχείριση τοῦ μύρου.
• Ὁ Ἰούδας δὲν ἀντεξε τὶς συνέπειες τῆς πράξης του καὶ ὁδηγήθηκε στὴν αὐτοκτονία καὶ στὴν αὐτοκαταστροφή.
Ἀπὸ τοὺς Φαρισαίους στὴν ὑποκρισία τοῦ σύγχρονου δικαιωματισμοῦ
Δὲν συνέβη τὸ ἴδιο μὲ τοὺς Γραμματεῖς καὶ τοὺς Φαρισαίους, οἱ ὁποῖοι ἁπλῶς μερίμνησαν νὰ ἐπενδύσουν δημιουργικὰ τὰ τριάκοντα ἀργύρια τῆς προδοσίας ποὺ ἐπέστρεψε ὁ Ἰούδας. Στὸ ὄνομα τῆς προσήλωσης στοὺς τύπους τῆς πίστης τους, οὔτε κἂν μπῆκαν στὸ πραιτόριο, «ἵνα μὴ μιανθῶσι».
• Ἐνῶ ταυτόχρονα δὲν δίστασαν νὰ μεθοδεύσουν κακοδικία καὶ νὰ χειραγωγήσουν τὶς ρωμαϊκὲς ἀρχὲς κατοχῆς, ὅπως καὶ τὸ πλῆθος ποὺ ζητωκραύγασε ὑπὲρ τοῦ Βαραββᾶ, γιὰ τὴ διάπραξη τοῦ στυγεροῦ ἐγκλήματος τῆς σταύρωσης τοῦ Χριστοῦ.
• Ἐνῶ σχεδίασαν καὶ ἄλλη ἐγκληματικὴ πράξη, τὴ δολοφονία τοῦ ἀναστημένου Λαζάρου, μὲ στόχο ἐπίσης ἐγκληματικό, τὴ συγκάλυψη τῆς θεϊκῆς ἰδιότητας τοῦ Χριστοῦ γιὰ νὰ διασφαλίσουν τὴν ἐξουσία τους.
• Διυλίζοντας τὸν κώνωπα καὶ καταπίνοντας τὴν κάμηλο, ὄπως ὁ Χριστὸς τοὺς κατάγγειλε μὲ τὰ «Οὐαί», ποὺ ἀντήχησαν στὶς ἐκκλησίες κατὰ τὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα τοῦ Ὄρθρου τῆς Μεγάλης Τρίτης.
• Θὰ μποροῦσε νὰ τοὺς χαρακτηρίσει κανεὶς φορεῖς μιᾶς ἀρχέγονης μορφῆς δικαιωματισμοῦ, ποὺ ἐπιλεκτικὰ ἐπικεντρώνει τὴν πολιτικὴ ζωὴ σὲ ὁρισμένα θέματα ἀτομικῆς ἠθικῆς καὶ κλείνει τὰ μάτια σὲ τερατώδεις ἀδικίες.
• Θυμίζοντας καὶ κάποιους ὑπουργοὺς τοῦ Τσίπρα, πού, ἀφοῦ ὡς ἐξουσία θεσμοθέτησαν καὶ ἔφεραν πρὸς ψήφιση τερατουργήματα, ἐπιμένουν νὰ ἐξακολουθοῦν νὰ ἐμφανίζονται ὡς συνεπεῖς ἰδεολόγοι.
Χριστιανική 17 Απριλίου 2025 Στήλη Τα του Καίσαρος